צו הריסה מנהלי

ביטול צו הריסה מנהלי

בתיקון 116 לחוק התכנון והבניה נתן המחוקק בידי הרשויות המקומיות ובעלי תפקידים בהן כלי רב עוצמה נגד האזרח. במדובר בהוצאת צו הריסה מנהלי. זהו אחד העונשים החמורים ביותר שניתן להטיל על בעל נכס שהרשות המקומית חושדת כי ביצע עבירת בניה ללא היתר . צו הריסה מנהלי ניתן לביצוע אפילו בתוך 3 ימים, ולכן עם קבלתו יש לפנות בדחיפות לעורך דין המתמחה בתכנון ובניה על מנת להתייעץ ולקבל סיוע משפטי מהיר.

בית המשפט יפסוק על מתן צו שכזה על בסיס תצהיר מהנדס הטוען כי הבניין נבנה באופן לא חוקי. ולכן, על מנת להתגונן מול הצו נדרשת עזרת עורך דין בעל ניסיון רב. משרד עו”ד נבון קצב מטפל במקרים אלה מזה למעלה מ-20 שנים, ואמון על מיצוי האפשרויות המוקנות בחוק למי שמבנה שבבעלותו נמצא בסכנת הריסה.

הפעולות שחובה לבצע כשמוצא צו הריסה מנהלי

  • בקשה לעיכוב ביצוע מידי עד למתן החלטה בבקשה לביטול צו ההריסה המנהלי – על מנת למנוע פעולות בלתי הפיכות, יש להגיש באופן מידי בקשה לעיכוב מימוש צו הריסה מנהלי. הדיון בבקשה יתבצע לרוב בתוך 7 ימים, כשבחלק מהמקרים הדיון הוא במעמד צד אחד ובחלק מהמקרים שני הצדדים נוכחים בו. חשוב להדגיש כי כל עיכוב מוגבל בזמן ובכל מקרה אינו מבטל את הצו אלא רק דוחה את מימושו ומקנה זמן להיערכות לביטול הצו.
  • בקשה לביטול צו ההריסה המנהלי – על מנת לבטל צווי הריסה מנהליים נדרשת באופן טבעי עילה. סעיף 238 לחוק התכנון והבנייה מפרט את העילות האפשריות, ובראשן בנייה שבוצעה כדין. דגש נוסף הוא מצב הבנייה, ובפרט השאלה אם זהו מבנה שמאפשר מגורים וכן השאלה מתי בוצעה הבניה האסורה ללא היתר.

זמינות מרבית ובקיאות מקצועית מעמיקה של עורך הדין

שימו לב: צו הריסה מנהלי שלא מומש ע”י הרשויות בתוך לוח הזמנים שנכלל בצו הופך ללא רלוונטי, אולם לאחר מכן לרשות יש את הזכות לקבל צו חדש. במצב כזה, עשויה הרשות המקומית לפנות לבית משפט ולהוציא צו הריסה חדש . כנגד צווי הריסה מנהליים  וגם כנגד צווי הריסה שיפוטיים  ישנן דרכים להתגונן, ובכל מקרה חשוב לשכור את שירותיו של עורך דין מיומן מאוד בתחום ספציפי זה. משרד עו”ד נבון קצב מספק את כל השירותים השונים במצבים שבהם מוצא צו הריסה מכל סוג שהוא על בסיס ניסיון של 20 שנים, בקיאות מקצועית מעמיקה ונחישות רבה. דגש נוסף בשירות זה הוא זמינות מרבית, הנדרשת מאופי הצו.

סעיף 145 לחוק התכנון והבניה קובע כי כל בניה במקרקעין פרט לחריגים דורשת קבלת רישיון תחילה מאת הוועדה המקומית לתכנון ובניה. אם מבנה נבנה ללא רישיונות ואישורים תכנוניים נדרשים הרי שהוועדה מקומית לתכנון ובניה של הרשות המקומית יכולה לנקוט גם בהליך של הוצאת צו הריסה מנהלי. כך גם על תוספות בניה שנבנות שלא באופן חוקי או לפני קבלת אישור לכך, סגירת מרפסת ועוד. צו הריסה מנהלי ניתן למימוש ע”י הרשות המקומית כבר לאחר 24 שעות מיום קבלת הצו ועד 30 יום ממועד הוצאתו ולכן חשוב לפעול במהירות כדי להספיק ולהביא לביטולו.

מהן העילות האפשרויות לביטול צו הריסה מנהלי?

את הבקשה לביטול צו הריסה מנהלי יש למהר ולהגיש ערוך כדין בתוך 15 ימים תוך מיום קבלת הצו וכן להגיש בקשה דחופה לעיכוב זמני של הצו עד לדיון בבקשה.  כיוון שמטרת הוצאת הצו היא ביצוע ההריסה בהקדם האפשרי. הדיון על הנושא יתקיים עד שבוע מיום הגשת הבקשה בין העילות שיכולות להביא לביטול צו מנהלי נמנות העילות הבאות :

  • כאשר הבניה בוצעה כדין: לעיתים נטענות טענות מצד הרשות המקומית על כך שישנן חריגות בבניה למרות שהבניה נעשתה בהיתר כפי שנדרש. הוכחה שהבניה נעשתה בהתאם להיתר היא עילה לביטול הצו.
  • כאשר הפעולה שנעשתה אינה דורשת היתר: היתרי בניה נוגעים לבניה חיצונית בלבד אשר כאמור כרוכה בשינויים מבניים. ככלל שינויים פנימיים במבנה הדירה אינם דורשים היתר פרט לחריג הקבוע בחוק ולכן לשינוי כזה לא ניתן להוציא צו הריסה מנהלי.
  • כאשר לוח הזמנים אינו מאפשר את הוצאת הצו: עפ”י חוק הוצאת צו הריסה מנהלי מיועדת לבניה חדשה בלבד כך שבמועד הגשת התצהיר מפקח לצורך הוצאת הצו עדיין לא הסתיימה העבודה האסורה או שעדיין לא חלפו יותר משישה חודשים מיום שהסתיימה, ולעניין עבודה אסורה לגבי בית מגורים – שבמועד הגשת התצהיר מפקח לצורך הוצאת הצו בית המגורים טרם אוכלס או שלא חלפו יותר מ־30 ימים מהיום שאוכלס; צו הריסה מנהלי יכול שיכלול גם הוראות בדבר הפסקת שימוש אסור.

לבטל צו מנהלי בעזרת עורך דין מומחה בתחום

כיוון שביטול צו הריסה מנהלי הוא לא פשוט לביצוע וישנן עילות מעטות המצדיקות את ביטולו חשוב לפנות לעורך דין תכנון ובניה המתמחה בתחום. עורך דין בעל ניסיון בהתמודדות עם צווי הריסה, עורך דין המכיר היטב את החוקים הנוגעים לדבר ויוכל למצוא את הדרך להוכיח שהוצאת הצו אינה מוצדקת במקרה זה ושיש לבטלו. עו”ד נבון קצב הוא עורך דין תכנון ובניה המתמחה בנושא תכנון ובניה ומסייע ללקוחות רבים בביטול ו/או עיכוב צו הריסה מנהלי ככל שהדבר מתאפשר.

Print Friendly, PDF & Email
קרדיט: freepik

השאירו פרטים:

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email

עוד בנושא

צרו קשר כעת

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

דילוג לתוכן